20. sep. 2018

Den røde adressebog

Bogens forside fangede mit blik, da jeg gik forbi hylden med 14-dages lån på det lokale bibliotek. Det er ellers ikke en hylde jeg ynder, da jeg oftest slet ikke kan nå at læse en bog på kun 2 uger - både fordi jeg har ret mange andre gøremål i min dagligdag, men som regel er jeg jo også allerede i gang med 1-2 andre bøger ...



"Jeg ønsker dig nok ... Nok af sol til at lyse dine dag op, nok af regn så du kan forstå at sætte pris på solen, nok af glæde til at styrke din sjæl, nok af smerte til at værdsætte de små glæder i livet - og nok af møder til at klare at sige farvel".

Det er en meget, meget smuk bog. Rørende, vedkommende men også en barsk historie. Jeg tudede hele vejen igennem sidste trediedel af bogen - og smilte. For sikke en dejlig fortælling - jeg var rørt.

Bogen handler om Doris som har haft sin adressebog siden 1928. I den lille bog bærer hun minderne om alle de mennesker, hun har mødt gennem livet. Nu er hun 98 og bor alene i en lejlighed i Stockholm. 


De fleste af navnene i adressebogen er efterhånden streget over, døde, og hendes eneste kontakt til omverdenen er hjemmehjælperens besøg og samtalerne med niecen Jenny, som bor på den anden side af Atlanten. 

En dag begynder Doris at skrive sine erindringer ned til Jenny ud fra navnene i adressebogen, og en fascinerende fortælling om et langt og farverigt liv tager form – en fortælling om familie og venskaber, eventyr, glæder og sorger, og om den store kærlighed, hun aldrig har glemt. 


©Livia
- - - - - 
Fakta

Den røde adressebog
af Sofia Lundberg
Antal sider: 326
@People's Press 2018 1. udgave, 1. oplag 
ISBN: 978-87-7200-335-1

¯\_(ツ)_/¯

Ingen kommentarer:

Send en kommentar